Kamis, 19 November 2015

[World] VERA-E Tentera Darat Malaysia

THE SILENT SENTINELRadar pasif VERA-E Tentera Darat Malaysia [all photos : valka]

Czech VERA-E Mobile Long-range Passive Surveillance System akan meningkatkan ​keupayaan mengesan Malaysia keatas pesawat stealth.

Malaysia telah menandatangani MOU dengan OMNIPOL yang telah pengeksport VERA-E pada 7 Ogos, 2007. Namun pegawai peringkat atasan MINDEF menafikannya kerana sensitiviti mengimport sistem VERA-E ini.
Walau bagaimanapun, Laporan Tahunan MINDEF 2007 telah mendedahkan bahawa Kementerian Pertahanan sedang dalam proses rundingan dengan OMNIPOL berkaitan untuk mengimbangi dan program kaunter beli. Ini adalah kali pertama MINDEF mengakui perjanjian ini adalah berterusan dalam bentuk bertulis.

Wakil OMNIPOL, Zdenek Burian. Beliau berkata VERA-E mampu mengesan pesawat stealth jika ia mengaktifkan isyarat radar, jammers, SIF / IFF transponder dan TACAN / DME interrogators.

Sistem VERA-E jarak operasi tipikal VERA-E ialah 450 km. Jarak pengesanan bergantung kepada keadaan muka bumi dan situasi operasi. Sistem VERA-E mampu untuk mengesan isyarat yang dipancarkan melalui udara, darat dan laut dari semua jenis, radar, jammers, SIF / IFF transponder dan TACAN / DME interrogators. Ini bermakna basis paling utama bagi mengesan pesawat musuh ialah hanya jika musuh mengaktifkan sistem-sistem yang tersebut di atas.
VERA-E boleh di aturgerak dalam masa kurang dari 1 jam dan hanya seorang operator sahaja di perlukan.

Kelebihan dan kecanggihan itu membolehkan mana-mana negara yang mengoperasikannya membuat persediaan awal untuk mempertahan dan menembak jatuh pesawat penceroboh tanpa disedari oleh pihak musuh.

Amerika Syarikat telah melarang Republik Czech daripada menjual radar itu kepada negara yang dianggap bukan sekutu yang boleh menjadi ancaman kepadanya termasuk Pakistan, China dan beberapa negara Asia Barat.

 Sistem Radar VERA-E 
Sistem VERA-E ini menggunakan rangkaian radar yang 'memerangkap' pesawat musuh dari pelbagai arah.

VERA-E bukanlah sistem radar aktif yang mengeluarkan frekuensi dan menerima kembali pantulan frekuensi tersebut untuk mengesan pesawat.

VERA-E adalah sistem radar pasif atau ELINT iaitu ELectronic INTelligence yang khusus untuk amaran awal (early warning), pertahanan udara, pemantauan darat dan laut.

VERA-E hanya menerima sahaja signal elektronik dari pemancar radio samada dari kapal terbang, UAV, kapal laut dan kenderaan darat.

Maka, sistem VERA-E ini beroperasi secara covert dan mustahil untuk dikesan secara elektronik melainkan dilihat secara fizikal.
Signal elektronik yang mampu dikesan oleh VERA-E ini adalah:

a. Pulse Doppler Radar - dari sistem radar jet pejuang

b. Jammers - dari pesawat yang membawa jamming pod seperti EA-6B Prowler (pesawat electronic warfare)

c. Datalinks - dari UAV. datalinks ini adalah signal muatnaik/muatturun kawalan penerbangan UAV serta data dari penderia (imej foto pemantauan dari kamera) di UAV yang dihantar ke Ground Control Station (GCS) UAV tersebut

d. TACAN/DME interrogators - dari sistem TACAN/DME jet pejuang

e. SIF/IFF transponders - dari sistem SIF/IFF jet pejuang

Komponen sistem VERA-E adalah terdiri daripada:

A. stesen penerima pusat
B. stesen pemprosesan pusat
C. stesen penerima sekunder (bagi susunan 2 atau 3 atau lebih stesen penerima)

 Bagaimana Vera-E beroperasi? 
Sistem ini biasanya terdiri daripada sebuah central site yang mengandungi peralatan pemprosesan isyarat dan penerima ESM) dan dua atau tiga tapak sampingan hanya mengandungi penerima ESM. Side sites akan relay isyarat yang diterima ke central site melalui point-to-point microwave link. Tapak pusat menggunakan known propagation delay dari side sites untuk menganggarkan TDOA setiap denyutan di setiap tapak. TDOA denyutan ini antara satu central site dan lagi satu side site akan mengesam kedudukan target di atas a hyperboloid. Sebuah side site kedua menyediakan TDOA kedua dan seterusnya satu hiperbola kedua.

Persimpangan kedua-dua hyperboloids meletakkan sasaran pada kedudukan paling tepat, menyediakan ukuran 2D lokasi sasaran (tiada ketinggian). Tapak Side Site ke tiga menyediakan hiperbola ketiga, yang apabila bersilang dengan garis yang diberikan oleh dua side site sampingan, menyediakan lokasi 3D penuh daripada sasaran. Proses ini dikenali sebagai multilateration. Ketinggian sasaran dengan SSR Mod C atau transponder Mode S juga boleh disediakan oleh penyahkodan Mod C atau respons Mode S langsung, yang merupakan mod biasa operasi bagi sistem awam VERA-AP.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Catatan: Hanya anggota dari blog ini yang dapat mengirim komentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...